نیروی هوایی افغانستان اولین بمب لیزری اش را بر طالبان انداخت | افغانستان | DW | 28.03.2018
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

افغانستان

نیروی هوایی افغانستان اولین بمب لیزری اش را بر طالبان انداخت

نیروهای ناتو اعلام کردند که قوای هوایی افغانستان برای اولین بار بمب هدایت شونده لیزری را در جریان عملیات به کار گرفتند. این نیروها پس از گذراندن دوره آموزشی استفاده از این سیتسم تسلیحاتی، آن را پرتاب کردند.

Afghanistan Luftwaffenstützpunkt Bagram nahe der Hauptstadt Kabul

تصویر از آرشیف

در یک خبرنامه نیروهای حمایت قاطع زیر رهبری ناتو به روز سه شنبه آمده است که این بمب پنج شنبه گذشته در جریان عملیات قوای هوایی افغانستان بر یک پایگاه طالبان در ولایت فراه انداخت شده است.

ناتو گفته است که هدفگیری دقیق این سلاح می تواند به نیروهای هوایی افغانستان کمک کند که در جریان ماموریت های شان به غیرنظامیان در محل عملیات آسیبی نرسد. ناتو در این خبرنامه اش گفته است: «قوای هوایی افغانستان به خاطر نزدیک بودن هدف به محل سکونت غیرنظامیان، از بمب مجهز به تکنولوژی لیزری استفاده کردند».

نیروهای هوایی افغانستان در حالی برای استفاده از سیستم هدفگیری با بمب لیزری آموزش دیده و به این سلاح مجهز شده اند که اخیرا در چندین مورد از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات های شان سخن به میان آمده بود. ناتو در این اعلامیه اش گفته است: «پیلوت های افغان در این عملیات نشان دادند که کارشان را خوب آموخته اند و مشاوران ما نیز گام به گام به مهارت های آنان افزوده اند که توانایی آنان را افزایش می دهد».

DW.COM

این سیتسم جنگی جدید بخشی از تلاش های ایالات متحده امریکا و ناتو برای تقویت کردن اردوی افغانستان است؛ نیرویی که از پایان سال ۲۰۱۴ تاکنون مسئولیت های امنیتی کشور جنگزده اش را به دوش گرفت.

ناتو در خبرنامه اخیرش گفته است که نیروهای هوایی افغانستان در حال حاضر روزانه تا سقف ۱۰۰ پرواز انجام می دهند که ۱۰ درصد از این پروازها برای انجام حملات هوایی و پشتیبانی از نیروهای زمینی می باشد.

نیروهای امنیتی افغانستان پس از آنکه نیروهای جنگی بین المللی افغانستان را ترک کردند و ماموریت ناتو نقشی حمایتی و آموزشی به خود گرفتند، در میدان جنگ تلاش کرده اند که با شورشیان طالبان و گروه تروریستی "دولت اسلامی" یا داعش مبارزه کنند.

این خبرنامه ناتو به نقل از جنرال لانس بونچ مدیر عملیات آینده نیروهای حمایت قاطع ناتو در مورد قوای هوایی افغانستان نوشته است قوایی افغانستان تا سال ۲۰۲۳ سه برابر توسعه می یابد و فعلا این نیرو عملیات های هوایی قابل توجهی را برای حمایت مستقیم از نیروهای امنیتی افغان در میدان نبرد راه اندازی می کند. این فرمانده ناتو در مورد سطح عملیات ها افزود: «قوای هوایی افغانستان در سال جاری این نیروها ۵۰۰ پرواز بیشتر از همین مدت زمان در سال قبلی اش انجام داده اند».

براساس اظهارات جنرال های ناتو و نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغان در جنگ علیه تروریسم دست آوردهای زیادی داشته اند و از خود قابلیت نشان داده اند، اما همزمان سازمان های ناظر بر وضعیت امنیتی افغانستان می گویند که شورشیان طالبان توانسته اند مناطق بیشتری را تصرف کنند و حملات تروریستی نیز افزایش یافته است.

از سویی هم تلفات نیروهای امنیتی افغان در جریان عملیات های شان که اکثراً زمینی می باشد، به شدت بالاست. مقامات افغانستان بارها تاکید کرده اند که تجهیز، تمویل و گسترش قوای هوایی افغانستان می تواند به حمایت از نیروهای زمینی و کاهش تلفات آنان در جریان عملیات ها کمک کند.

اخیرا حکومت دونالد ترامپ در استراتژی جدیدش برای افغانستان به تجهیز بیشتر قوای هوایی و نیروهای ویژه افغانستان وعده کرده است. به تازگی نیز گفته شده که به زودی پیلوت های افغان پس از پایان دوره آموزشی شان، برای اولین بار هلیکوپترهای «بلک هاوک» امریکایی را برای انجام عملیات به پرواز درمی آورند.

انتظار می رود آموزش و تجهیز قوای هوایی افغانستان در شش سال آینده به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. به گفته ناتو در حال حاضر قوای هوایی افغانستان هشت هزار عضو و ۱۲۹ هواپیما دارد. براساس طرح رئیس جمهوران امریکا و افغانستان، قرار است شمار این نیروها به ۱۱ هزار نفر افزایش یابد.

Rsh/Af (AP,NATO)

صدا و ویدیوهای مرتبط با این موضوع