یوناما: نیروهای امریکایی و افغان بیشتر از طالبان باعث تلفات ملکی شده اند | افغانستان | DW | 24.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

افغانستان

یوناما: نیروهای امریکایی و افغان بیشتر از طالبان باعث تلفات ملکی شده اند

آمار سازمان ملل متحد می‌رساند که در سه ماه اول سال جاری میلادی تلفات غیرنظامی توسط نیروهای بین‌المللی و نیروهای طرفدار حکومت بیشتر از تلفاتی بوده که در نتیجه حملات و انفجارهای طالبان به میان آمده است.

Afghanistan, Kabul: Tote und Verletzte bei Selbstmordanschlag

عکس از آرشیف

هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما»، در گزارش تلفات ملکی در سه ماه نخست سال جاری میلادی گفته است که در جریان این سه ماه نیروهای بین المللی و نیروهای طرفدار دولت مسئول کشته شدن ۳۰۵ غیرنظامی بوده اند. به گزارش یوناما، در همین دوره زمانی ۲۲۷ غیرنظامی توسط شورشیان کشته شده اند.

بر اساس گزارش یوناما اکثر تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی یا عملیات های جستجوی زمینی بوده است. در این گزارش آمده است که به نظر می رسد سربازان افغان که از سوی نیروهای ایالات متحده امریکا حمایت می شوند، با معافیت از قانون عمل می کنند.

برخلاف دیگر اعضای ناتو که صرفاَ در ماموریت «حمایت قاطع» مصروف آموزش نیروهای امنیتی افغانستان اند، نیروهای امریکایی عملیات ضد تروریستی را نیز به پیش می‌برند و از نیروهای افغان در برخی مواقع با حملات هوایی حمایت می‌کنند.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۷ قواعد را بمباران مواضع طالبان توسط هواپیماهای جنگی ایالات متحده را تسهیل کرد، اردوی ایالات متحده امریکا استفاده از این حملات هوایی را افزایش داده است.

اما گزارش جدید همچنان نشان می دهد که آمار تلفات افراد ملکی در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته در مجموع حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است. بنا بر این یوناما در سه ماهه اول سال روان تعداد تلفات را ۱۷۷۳ غیر نظامی، یعنی ۵۸۱ کشته و ۱۱۹۲ زخمی ثبت کرده است. این کمترین تعداد تلفات در سه ماه نخست سال از سال ۲۰۱۳ به این سو است.

Afghanistan Begräbnis Opfer Anschlag Moschee in Herat

عکس از آرشیف: مراسم خاکسپاری قربانیان حمله انتحاری در یک مسجد در شهر هرات

بر طبق گزارش یوناما دلیل کاهش رقم تلفات ملکی پیش از همه کاهش حملات انتحاری است. اینکه آیا دلیل این کاهش سخت بودن زمستان بوده یا تغییر استراتژی طالبان در جریان گفتگوهای صلح، هنوز روشن نیست.

هیئت نمایندگی ملل متحد در افغانستان از سال ۲۰۰۹ به این سو معلومات پیرامون تلفات ملکی در جنگ افغانستان را ثبت می کند. در سال گذشته رقم تلفات ملکی در افغانستان به بالاترین سطح خود رسیده بود. سال ۲۰۱۸ در حملات انفجاری و درگیری ها ۳۸۰۴ نفر کشته و ۷۱۸۹ نفر زخمی شده اند. این آمار بیانگر افزایش ۱۱ درصدی رقم تلفات ملکی در این کشور نسبت به سال ۲۰۱۷ بوده است.

 (pa/ af (AFP