اعزام ۱۲ جنگنده جدید آمریکا به لهستان | جهان | DW | 10.03.2014
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

جهان

اعزام ۱۲ جنگنده جدید آمریکا به لهستان

آمریکا اعلام کرد که ۱۲ جنگنده "اف ۱۶" به لهستان می‌فرستد. بزودی قرار است که رزمایش مشترکی در خاک لهستان برگزار شود. به گفته مسئولان ناتو، این اقدام واکنشی به ادامه اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه است.

جنگنده اف ۱۶

جنگنده "اف ۱۶"

در پی ادامه بحران در اوکراین دولت آمریکا اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای جنگنده از نوع "اف ۱۶" را به لهستان گسیل می‌کند. قرار است در روز پنج‌شنبه (۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) یک رزمایش مشترک در خاک لهستان برگزار شود.

وزارت دفاع لهستان تایید کرد که ۳۰۰ سرباز آمریکایی در این مانور نظامی شرکت خواهند داشت. این رزمایش به درخواست لهستان و در چارچوب همکاری‌های کشورهای عضو ناتو صورت می‌گیرد.

در هفته گذشته نیز آمریکا ۶ جنگنده از نوع "اف ۱۵" را به لیتوانی منتقل کرد. وزیر دفاع لیتوانی گفت: «انتقال هواپیماهای جنگی آمریکا به این کشور پاسخی به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و افزایش تحرکات نظامی در کالنین‌گراد است.» منطقه کالنین‌گراد بخشی از خاک روسیه است که میان لهستان و لیتوانی محصور است.

جنگنده‌های ناتو به طور معمول وظیفه گشت‌زنی و حفاظت از حریم هوایی کشورهای حوزه بالتیک را برعهده دارند.

واکنش ۳ مرحله‌ای ناتو به بحران اوکراین

ناتو اعلام کرد که با اجرای یک برنامه ۳ مرحله‌ای در قبال بحران اوکراین واکنش نشان خواهد داد. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو درباره این برنامه گفت: «نخست تاثیرات این بحران بر تمامی کشورهای عضو مورد بازبینی پایه‌ای قرار خواهد گرفت.» در این مرحله امکانات پدافند هوایی کشورهای عضو ناتو تقویت خواهد شد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو

راسموسن تاکید کرد که گسیل هواپیماهای جنگی آمریکا به منطقه نشانه‌ی "قاطعیت" ناتو برای حمایت از کشورهای حوزه بالتیک و اروپای شرقی است.

دومین اقدام ناتو به گفته راسموسن "تقویت همکاری‌ها میان پیمان آتلانتیک شمالی و اوکراین است تا اصلاحات دمکراتیک در این کشور به پیش برده شوند."

در این مرحله به طور مشخص همکاری‌های نظامی و سیاسی با رهبری جدید در اوکراین بسط خواهد یافت. راسموسن تصریح کرد که افزایش توانایی‌های ارتش اوکراین یکی از اهداف این مرحله است. احتمال برگزاری رزمایش‌های مشترک میان ناتو و ارتش اوکراین نیز در این مرحله پیش‌بینی شده است.

دبیرکل ناتو درباره مرحله سوم گفت: «ما آشکارا گفته‌ایم که اقدامات روسیه در مغایرت با تمامی اصول بین‌المللی قرار دارد. به همین دلیل تمامی همکاری‌ها با روسیه متوقف شده است.» راسموسن تاکید کرد که تمامی همکاری‌های مشترک سیاسی و نظامی با روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

گسترش کنترل روسیه بر شبه‌جزیره کریمه

بر اساس منابع اوکراین، نیرهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به روسیه در شبه‌جزیره کریمه یک فرودگاه نظامی را به اشغال خود در آورده‌اند. حدود ۸۰ نفر مهاجم اونیفورم‌پوش که نشان هیچ ارتشی را حمل نمی‌کردند با همکاری ۵۰ غیرنظامی راه‌های ورودی به فرودگاه "ساکی" را اشغال کرده و پایگاه هوایی در این منطقه را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

به گفته شاهدان عینی در تمامی راه‌های ورودی "پست‌های کنترل" نصب شده و سربازان با سلاح‌های نیمه‌سنگین مستقر شده‌اند.

از زمان سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین تا کنون، نیروهای وابسته به روسیه تمامی نقاط استراتژیک شبه‌جزیره کریمه را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

آلمان: تحریم‌های جدید در راه‌هستند

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر امورخارجه آلمان روسیه را متهم کرد که موضعی "انعطاف‌ناپذیر" در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده است. وی تصریح کرد که تمامی تلاش‌های دیپلماتیک تا کنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

اشتاین‌مایر گفت که در انتظار تصمیمات جدید اتحادیه اروپا برای برقراری تحریم‌های جدید علیه روسیه است. وی در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که این تحریم‌ها شامل محدودیت‌های مسافرت و انسداد حساب‌های بانکی افرادی خواهد شد که در ادامه بحران اوکراین مشارکت داشته‌اند.

اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان نیز گفت که حجم مبادلات روسیه با اتحادیه اروپا حدود ۱۵ درصد است، در حالی که تنها یک درصد معاملات کشورهای اروپایی با روسیه است. این بدین معناست که در صورت برقراری تحریم‌ها، روسیه بیش از همه متضرر خواهد شد.