ورود به بازار کار آلمان از طریق دوره‌های کارآموزی | تحصیل در آلمان | DW | 20.07.2011
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

تحصیل در آلمان

ورود به بازار کار آلمان از طریق دوره‌های کارآموزی

بسیاری شرایط ورود به بازار کار آلمان را برای دانشجویان خارجی دشوار می‌دانند. مشکل اقامت دانش‌آموختگان خارجی نیز از جمله مسائل مورد بحث در محافل اجتماعی آلمان است. در همین زمینه پروژه‌ای در دانشگاه بن طرحی ارائه شده است.

دانشگاه‌های آلمان غالبا یکی از گزینه‌های اصلی دانشجویان خارجی برای تحصیل در خارج از کشور هستند. ارزانی شهریه و همچنین سطح مناسب علمی و پژوهشی، از جمله دلایل محبوبیت دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شوند.

بسیاری از دانش‌آموختگان خارجی دانشگاه‌های آلمان اما پس از اتمام دوران تحصیل‌شان خواسته یا ناخواسته مجبور به ترک این کشور می‌شوند. علت هم نبود دلیلی برای تمدید و ادامه‌ی اقامت آن‌ها در آلمان است. البته افرادی که پس از اتمام دوران تحصیل موفق به یافتن شغلی در ارتباط با رشته‌ی تحصیلی‌شان می‌شوند، می‌توانند با ویزای کاری در آلمان اقامت کنند؛ و این امکانی است که از طریق دوره‌های کارآموزی در اختیار دانش‌آموختگان جوان قرار می‌گیرد.

پروژه‌ی کاریابی در دانشگاه بن آلمان

یکی از این دوره‌های کارآموزی و کاریابی را دانشگاه بن آلمان ارائه می‌کند. این دوره که GHO یا Germany Hands-On نام دارد، بیش از ده سال است که از طریق بخش مربوط به امور دانشجویان خارجی (International Office) در دانشگاه بن ارائه می‌شود. کارمندان این پروژه‌ی کاریابی، دانشجویان خارجی از سراسر جهان را برای یافتن دوره‌ی کارآموزی در زمینه‌ی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌شان کمک می‌کنند.

Germany Hands-On

محدودیتی برای محل کارآموزی وجود ندارد، از مهدکودک و مدرسه گرفته تا بانک‌ها و سازمان‌های دولتی، می‌توان با ارائه درخواست و مدارک لازم برای کارآموزی اقدام کرد. گذراندن دوره‌های کارآموزی این مزیت را دارد که فرد با محیط کار آشنا می‌شود و پس از شناخت از نوع کاری که قرار است در آینده انجام دهد، می‌تواند در مورد ادامه همکاری‌اش تصمیم بگیرد.

کمبود نیروی متخصص و تسهیل شرایط برای دانشجویان خارجی

این نکته از آنجا قابل توجه است که مدتی است بحث کمبود نیروی متخصص در آلمان در زمینه‌های مختلف و به ویژه در زمینه‌های فنی و مهندسی و پزشکی مجدد مطرح شده است. برای نمونه در زمینه‌ی صنعت ماشین‌سازی و مکانیک در آلمان به بیش از هشت هزار نیروی متخصص نیاز است. از این رو، دولت آلمان نیز در پی تسهیل شرایط پذیرش و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارجی است.

از یک سو قرار است شرایطی فراهم شود که نیروهای متخصص خارجی بدون اجبار برای گذراندن دوره‌های تکمیلی در دانشگاه‌های آلمان، مستقیم وارد بازار کار شوند و از سوی دیگر شرایط اقامت دانشجویان خارجی پس از اتمام دوران تحصیل‌شان در آلمان نیز فراهم شود.

این اهداف را می‌توان در قالب پروژه‌ای همچون GHO در دانشگاه بن نیز دنبال کرد. از طریق این پروژه‌ی کاریابی و با گذراندن دوره‌های کارآموزی، ورود دانش‌آموختگان خارجی به بازار کار آلمان آسان‌تر خواهد بود. در حال حاضر کشور آلمان نیاز مبرمی به متخصص در زمینه‌ی مهندسی و پزشکی دارد. از همین رو در بخش‌های ذکر شده ورود به بازار کار با موانع کمتری همراه است. البته کارشناسان کاریابی تسلط به زبان آلمانی را از جمله شرایط لازم برای یافتن شغلی مناسب در این کشور می‌دانند.

KB/SA

در همین زمینه: