حاشیه‌های سفر پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به ایران | ایران | DW | 02.03.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

 حاشیه‌های سفر پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به ایران

نخست وزیر ارمنستان برای دیداری دو روزه به ایران سفر کرد. او با مقامات عالیرتبه از جمله با آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی ملاقات کرد. اما دیدار او از باشگاه ورزشی آرارات تهران به دلیل نصب یک پارچه‌نوشته پرحاشیه شد.

نیکول پاشینیان که همسرش، آنا هاکوبیان، و هیاتی عالیرتبه او را همراهی می‌کردند برای نخستین بار روز چهارشنبه هشتم اسفند (۲۷ فوریه) به ایران سفر کرد.

یکی از موضوعاتی که انتظار می‌رفت او درباره آن با مقامات ایرانی صحبت کند مناقشه قره‌باغ بود. اما در دیدار پاشینیان با حسن روحانی به این موضوع اشاره‌ای نشد. آیت‌الله علی خامنه‌ای هم در دیدار با نخست وزیر ارمنستان گفت که موضوع قره‌باغ با گفتگو حل و فصل می‌شود و ایران خواستار ادامه مذاکرات دو کشور است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در تارنمای رسمی خامنه‌ای در این باره آمده است که رهبر ایران "حل موضوع قره‌باغ را در گرو استمرار مذاکرات میان مقام‌های ارمنستان و آذربایجان دانستند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل این مشکل اعلام کردند".

پاشینیان در دومین روز سفر خود، از اصفهان نیز بازدید کرد. اصفهان یکی از شهرهایی است که شهروندان ارمنی ایران از زمان‌های بسیار دور در آن ساکن هستند. مقامات رسمی ارمنستان در سفر به ایران از کلیسا و مراکز فرهنگی این شهر بازدید می‌کنند.

در باشگاه آرارات چه گذشت؟

اما پیش از دیدار با جامعه ارمنی اصفهان پاشینیان به باشگاه آرارت تهران رفت و سخنرانی کرد. در این باشگاه پارچه نوشته‌ "قره باغ متعلق به ارمنستان است!" نصب شده بود که پرحاشیه شد و اعتراض برخی سایت‌ها و نمایندگان مناطق ترک‌نشین کشور را برانگیخت. این حادثه به ویژه در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی پیدا کرد. بسیاری به این شعار اعتراض کردند که با سیاست رسمی ایران هم‌خوانی ندارد.

در واکنش به این حادثه طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز هم در مسابقه روز پنجشنبه نهم اسفند با تیم سپاهان اصفهان شعار "قره‌باغ متعلق به ماست و متعلق به ما خواهد ماند" را سر دادند.

در تصاویر متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده طرفداران تراکتورسازی نوشته‌هایی بر روی پارچه داشتند که می‌گفت: "قره‌باغ متعلق به آذربایجان است". طرفداران تراکتورسازی پرچم ارمنستان را هم آتش زدند. این مسابقه در ورزشگاه "یادگار امام" تبریز در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شده است.

دیدار پاشینیان با نمایندگان جامعه ارامنه در اصفهان

دیدار پاشینیان با نمایندگان جامعه ارامنه در اصفهان

نماینده مجلس: وزیر خارجه را مورد سئوال قرار خواهیم داد

هادی بهادری،  نماینده ارومیه در مجلس ایران هم در واکنش به حاشیه‌های سفر نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات گفت که "ارمنستان باید به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام بگذارد".

این نماینده مجلس در مصاحبه با پایگاه خبری- تحلیلی "نصر نیوز" اعلام کرد: «وزارت خارجه نباید اجازه دهد به اختلافات جدید دامن زده شود و ایران مایل نیست ارتباط خوب بین ایران و جمهوری آذربایجان تحت تاثیر قرار گیرد.»

"نصر نیوز" همچنین به نقل از بهادری و با اشاره به هم‌زمانی سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران با "زمان قتل‌عام مسلمانان" در قره‌باغ می‌نویسد: «به نظر من زمان این سفر مناسب نبود و باید در زمان دیگری انجام می‌گرفت. ما به خاطر همجواری و مرز مشترک با ارمنستان طبیعی است که با این کشور ارتباط داشته باشیم، اما این ارتباطات باید مطابق با سیاست‌های رسمی و اصولی کشور باشد.»

نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: «ما در مجلس وزیر امور خارجه را مورد سوال قرار خواهیم داد و وزارت خارجه باید پاسخ دهد که چرا این اتفاق در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سیاست رسمی کشور افتاده است.»

ایران در زمان درگیری‌های قره‌باغ تلاش می‌کرد نقش میانجی را برعهده بگیرد. مقام‌های دولت ایران در ملاقات‌های رسمی با سران دو همسایه شمالی همیشه خواسته‌اند که مناقشه قره‌باغ را از طریق مذاکره حل کنند. اما پرحاشیه شدن دیدار پاشینیان این نقش ایران را می‌تواند کم تاثیر کند.

ارمنستان در جنوب قفقاز واقع شده و یکی از فقیرترین جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق به حساب می‌آید. این کشور هنوز هم با همسایه خود جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌‌باغ کوهستانی اختلاف دارد. بحران قره‌باغ در سال ۱۹۸۸ شروع و بعد از فروپاشی اتحاد شوروی (۱۹۹۱) ادامه یافت. حدود ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان به تصرف ارمنستان درآمده است. در سال ۱۹۹۴ به کمک گروه مینسک توافقنامه آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان امضا شد. این تنش تاکنون بیش از ۳۰هزار قربانی بر جای نهاده است.

در همین زمینه: