جلوگیری وزارت نفت از آبگیری هورالعظیم تکذیب شد | ایران | DW | 12.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

جلوگیری وزارت نفت از آبگیری هورالعظیم تکذیب شد

وزیر نفت جلوگیری از آبگیری هورالعظیم و انتقال آب به مناطق مسکونی را یک "دروغ بزرگ" خواند. بیژن زنگنه هم‌چنین گفت در برخی نقاط خوزستان برای حفظ جان سیل‌زدگان تولید نفت کاهش یافته است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که برای بررسی آخرین وضعیت سیل راهی اهواز شده روز جمعه ۲۳ فروردین (۱۲ آوریل) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به شایعات در باره جلوگیری عمدی وزارت نفت از آبگیری هورالعظیم واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت گفت: «اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به تأسیسات نفتی عمداً مانع آبگیری هورالعظیم شده و آب را عملاً به مناطق مسکونی هدایت کرده، یک دروغ بزرگ و جنگ روانی علیه ملت ایران است.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

وزیر نفت ادامه داد: «‌برخی مواقع این مباحث توسط خود دوستانمان نیز بازنشر می‌شود؛ هرگز نمی‌پذیریم که خسارتی به مردم به قیمت تولید چند هزار بشکه نفت بیشتر وارد شود و این موضوع با یک تحقیق قابل اثبات است.»

به گفته زنگنه اکنون همه چاه‌های نفت در منطقه غرب کارون در آب محاصره شده‌اند و به جز یک محدوده چند صد متری حفاظت شده اطراف چاه‌ها، در آب هستند.

در چند روز اخیر که خوزستان با طغیان رودخانه‌ها و خطر سیل فراگیر در کل استان مواجه شده، در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های خارج از کشور گفته می‌شد که وزارت نفت برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به تأسیسات نفتی، عمدا از آبگیری تالاب هورالعظیم جلوگیری کرده و به این ترتیب عملا سیلاب را به مناطق مسکونی هدایت کرده است.

علاوه بر این گفته می‌شد که در برخی روستاهای خوزستان مردم در برابر هشدارهای ستاد بحران مبنی بر تخلیه روستاها مقاومت نشان می‌دادند. در برخی پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند ادعا  شده بود که مقاومت روستائیان در برابر هشدار تخلیه، واکنشی در برابر تصمیم دولت برای کوچاندن و پاکسازی منطقه از ساکنان بومی آن است.

بیژن زنگنه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در اهواز  تاکید کرد:‌ «هرگز در مورد هدایت سیلاب دخالتی نداشتیم و نداریم و هر چه ستاد استان تصمیم بگیرد اجرا خواهد شد.»

وزیر نفت اضافه کرد: «همه امکانات نفتی در خدمت مناطق سیل‌گیر و مردمی که در سیل گرفتار شده‌اند بوده و خواهد بود.‌ این مردم در خوشی در کنار ما بودند و اکنون وزارت نفت و دولت با تمام توانایی از مردم حمایت می‌کند و خسارات جبران می‌شود.»

وزیر نفت هم‌چنین از "کاهش تولید نفت در برخی نقاط درگیر سیل خوزستان" خبر داد و گفت: «یکی دیگر از اولویت‌های وزارت نفت جلوگیری از ورود آلودگی‌های نفتی به نقاط درگیر سیل و حفاظت‌های زیست محیطی از این مناطق است زیرا در این صورت مشکلات بیشتری برای ساکنان ایجاد می‌شود.»

در همین زمینه: