آخرین خبرهای شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | دویچه وله فارسی | DW | 20.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

دویچه وله فارسی

آخرین خبرهای شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

[۲۲:۵۰]
نامه آرش صادقی در مورد وضعیت یک زوج زندانی سیاسی 

آرش صادقی، کنش‌گر مدنی که در زندان رجايی‌شهر کرج به‌سر می‌برد، نامه‌ای سرگشاده درباره وضعیت یک زوج زندانی سیاسی منتشر کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری هرانا، آرش صادقی در نامه‌اش به موج گسترده اعدام‌های دسته جمعی دهه ۱۳۶۰ خورشیدی و نقض حقوق خانواده‌های افراد دستگیر و اعدام شده پرداخته است. 

این فعال مدنی در نامه خود به حسن صادقی و همسرش فاطمه مثنی، زوج سیاسی محبوس در زندان‌های رجایی شهر و اوین، اشاره کرده و از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری خواسته صدای این خانواده زندانی باشند. او می‌نویسد که این زوج سیاسی ماههاست به دستور دادیار و نماینده دادستان از ملاقات و درمان محرومند.

صادقی و مثنی در حال گذراندن چهارمین سال از دوران محکومیت ۱۵ ساله خود هستند. این دو در سنین نوجوانی در دهه شصت نیز زندانی بوده‌اند. این زوج هم‌چنین تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را در جریان کشتار جمعی زندانیان سیاسی دهه شصت از دست داده‌اند.

حسن صادقی و همسرش فاطمه مثنی مجددا در بهمن ماه سال ۹۱ پس از برگزاری مراسم ترحیم برای پدر آقای صادقی که از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ایران بود، زندانی شدند.

 

[۱۹:۲۶]
کمک قطر به سیل‌زدگان ایران

رسانه‌های خبری ایران از کمک قطر به ۱۵ هزار سیل زده این کشور خبر دادند. 

صندوق توسعه قطر اعلام کرد این کمک‌ها از طریق سازمان هلال احمر قطر و با هماهنگی سازمان هلال احمر ایران و صلیب سرخ جهانی ارسال می‌شود.

 

[۱۹:۰۹]
تهاجم به وزارت مخابرات افغانستان پایان یافت

حمله به وزارت مخابرات افغانستان پس از ۵ ساعت درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی پایان یافت.

به نوشته رسانه‌های محلی در این درگیری‌ها دو نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند. هر شش مهاجم نیز به دست نیروهای امنیتی افغانستان کشته شدند.

حمله کنندگان ابتدا در مقابل ورودی وزارت مخابرات یک بمب را منفجر کردند اما تلاش آن‌ها برای ورود به ساختمان این وزارتخانه با مقاومت نیروهای نظامی شکست خورد.

این وزارتخانه در کنار ساختمان وزارت فرهنگ و در یک و نیم کیلومتری ارگ ریاست جمهوری افغانستان قرار دارد.

 

[۱۸:۲۰]
"بسیج دانشجویی خواستار فیلترینگ تلگرام نیست"

معاون سیاسی بسیج دانشگاه شاهد می‌گوید که تشکل‌های دانشجویی بسیج در نامه خود به وزیر ارتباطات خواهان فیلتر شدن اینستاگرام نیستند. 

عباس عطایی خواه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت هشت تشکل بسیج دانشجویی در نامه خود خواستار ساماندهی و برخورد با اینستاگرام بخاطر اقداماتی هستیم که اخیرا علیه سپاه انجام داده است.

پس از قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی وزارت  خارجه آمریکا، شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحات برخی از فرماندهان فعلی و سابق سپاه پاسداارن جمهوری اسلامی را حذف کرد.

او در مورد عدم امضای بیانیه توسط تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، شریف و تهران گفت: «برخی معتقد بودند مطرح کردن این مسئله مباحث سیل را به حاشیه می‌برد و نباید این اتفاق رخ دهد.»

 

[۱۷:۵۰]
عامل "احتکار" چادر سیل‌زدگان در خوزستان بازداشت شد

شهاب رزمی، مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان گفت یکی از دهیاران در دشت آزادگان به دلیل دریافت ۲۰۰ تخته چادر و توزیع نکردن آن‌ها بازداشت شده است.

او با اشاره به اینکه گزارش تخلف از مناطق سیل زده  بسیار اندک است و گفت: «در بررسی‌های روزانه نحوه توزیع کمک‌ها رصد می‌شود و تا کنون گزارش خاصی از تخلف نداشتیم.»

در پی جاری شدن سیل در خوزستان بیش از ۱۱۴ روستا دچار آبگرفتگی شده و بیش از۲۷۰ روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند. 

به گفته مقام‌های محلی زندگی ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان  تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته است.

 

[۱۷:۳۰]
اعتراض ایران به گوگل: این دیکتاتوری رسانه‌ای است

پیمان جبلی، معاون برون مرزی رادیو و تلویزیون ایران، گفت بستن حساب‌های کاربری شبکه‌های پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی در "رسانه‌های آزاد" جای و معنی و مفهومی ندارد و می‌توان نام "دیکتاتوری رسانه‌ای" بر روی اقدام گذاشت.

گوگل روز جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) حساب چندین شبکه برون مرزی صدا و سیما ایران از جمله خبرگزاری ایران پرس، پرس‌تی‌وی(شبکه خبری انگلیسی زبان) و هیسپان‌تی‌وی (شبکه خبری اسپانیایی زبان) را غیر فعال کرد.

به گفته جبلی علاوه بر حساب چند شبکه تلویزیونی وابسه به صدا و سیما، حساب‌های کاربری "همکاران و کارشناسان" این شبکه‌ها نیز بسته شده است. 

معاون برون مرزی صدا و‌سیما ایران گوگل را متهم کرد تحت فرمان و کنترل آمریکا است و یا "با دستور مستقیم این کشور" این اقدام را صورت داده است.

گوگل می‌گوید این حساب‌ها مقررات این شرکت را نقض کرده‌اند. این چندمین بار است که حساب‌های شبکه‌های برون مرزی ایران توسط گوگل مسدود می‌شوند.

 

[۱۶:۵۰]
استاد بزرگ شطرنج ایران با حریف اسرائیلی مسابقه نداد

علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج ایران، در رقابت‌های بین‌المللی شطرنج اوپن "گرنک" آلمان حاضر به روبرو شدن با رقیب اسرائیلی خود نشد.

به نوشته وب‌سایت این مسابقات دور سوم در حالی آغاز شد که جای علیرضا خالی بود. او تا پیش از این دور، دو مسابقه اول خود را برده بود. به این ترتیب او امتیازی از دور سوم کسب نخواهد کرد.

بر اساس سیاست رسمی حکومت ایران، ورزشکاران این کشور اجازه رقابت با حریفان خود از کشور اسرائیل را ندارند.

فیروزجا که  ۱۶ سال سن دارد در گروه A رقابت‌های اوپن در کنار ۹۰۴ شطرنج‌باز دیگر حضور دارد و نفر چهارم جدول بر اساس رده‌بندی جهانی است. 

این رقابت‌ها از ۲۹ فروردین تا دوم اردیبهشت (۱۸ تا ۲۲ آوریل)  در شهر کارلسروهه آلمان برگزار می‌شود.

 

[۱۵:۲۰]
نگرانی از طوفان ریزگردهای به جا مانده از سیل

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید در حال حاضر این سازمان نگران گرد و غبار ناشی از خاک‌های ریزدانه به جا مانده از سیل است.

او در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت که ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت تالاب‌های سیستان و بلوچستان و فارس آبگیری شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری  دانشجویان ایران (ایسنا)، کلانتری همچنین از پر آب شدن تالاب‌های غرب و جنوب غرب ایران خبر داد.

 

[۱۴:۴۵]
۱۳ سال زندان برای "جانباز" منتقد مشهدی

به نوشته وب‌سایت‌های هرانا، کمال جعفری یزدی در دادگاه انقلاب مشهد به ۱۳ سال زندان محکوم شده است.

دادگاه آقای جعفری را به اتهام "تشکیل دسته و گروه به قصد براندازی نظام" به ۱۰ سال حبس، "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس، به خاطر "توهین به رهبری" به دو سال حبس محکوم کرده است. 

بر اساس این گزارش کمال جعفری یزدی، ۵۳ ساله،  جانباز ۳۵ درصد و از اسرای آزاد شده جنگ ایران و عراق است. او مرداد ماه ۱۳۹۷ توسط وزرات اطلاعات بازداشت و پس از ده روز بازجویی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

این زندانی سیاسی پس از سه ماه حبس در زندان مشهد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

ویدیویی در شبکه‌های مجازی منسوب به کمال جعفری یزدی منتشر شده است که در آن رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

 

[۱۴:۱۵]
مالک تراکتورسازی: سه تیم اول لیگ فوتبال تعیین شده‌اند

تمرینات تیم تراکتورسازی تبریز برای یک روز تعطیل شد. به گفته کادر فنی در پی شکست این تیم مقابل پیکان در ورزشگاه خانگی، برای آرام کردن حواشی تمرین امروز تعطیل شده است.

در همین حال محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور سازی مدعی شد که نتایج به صورتی رقم خورده است تا سه تیم از قبل تعیین شده مقام اول تا سوم لیگ را کسب کنند.

او از حضور تیم‌های سایپا و پیکان در لیگ برتر انتقاد کرد و گفت این تیم‌ها به این دلیل حضور دارند که سربزنگاه به داد تیم های پرطرفدار پایتخت (استقلال و پرسپولیس) برسند و دست‌شان را بگیرند.

تراکتورسازی تبریز با دو شکست مقابل سپیدرود رشت و پیکان نتوانست در صدر جدول قرار بگیرد و هم‌اکنون با ۴۹ امتیاز در رتبه چهارم است. پرسپولیس با ۵۵ امتیاز و استقلال و سپاهان با ۵۰ امتیاز رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.

[۱۳:۵۰]
حمیرا ریگی رسما فعالیت خود را آغاز کرد

حمیرا ریگی، سفیر ایران در برونئی دارالسلام  هفته گذشته (۲۶ فروردین) استوارنامه خود را به حاجی حسن البولکیاه ، سلطان این کشور داد و رسمت فعالیت خود را آغاز کرد.

به نوشته رسانه‌های ایران سفیر جدید ایران همچنین روز پنجشنبه ۲۹ فروردین با ولیعهد و معاون نخست‌وزیر برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد.

خانم ریگی از زنان بلوچ و اهل سنت استان سیستان و بلوچستان پیش از این به عنوان فرماندار در شهر قصرقند در جنوب این استان فعالیت می‌کرد. خانم ریگی همچنین بخشدار شهر بندری چابهار بود.

او دومین زن در جمهوری اسلامی است که به عنوان سفیر انتخاب شده است.

[۱۳:۱۵]
حمله مهاجمان مسلح به وزارت مخابرات افغانستان

به گزارش رسانه‌های افغانستان، مهاجمان مسلح به وزارت مخابرات افغانستان حمله کرده‌اند. 

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید  ابتدا یک انفجاری در مقابل وزارت مخابرات رخ داد و مهاجمان تلاش کردند تا خود را به داخل ساختمان برسانند.

به گفته این مقام مسئول، مهاجمان نتوانستند خود را به داخل ساختمان برسانند و درگیری میان نیروهای امنیتی و مهاجمان مسلح ادامه دارد.

هنوز از تلفات احتمالی این حمله گزارشی منتشر نشده است.

 

[۱۲:۵۶]
بازداشت دو متهم به قتل یک روزنامه‌نگار در ایرلند شمالی

پلیس ایرلند شمالی دو نفر را در رابطه با قتل یک زن بازداشت کرد. در جریان ناآرامی‌های شب پنجشنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) در شهر لندندری، یک روزنامه‌نگار زن ۲۹ ساله به نام لیرا مک‌کی کشته شد.

مقامات پلیس کشته شدن این روزنامه‌نگار را یک "رویداد تروریستی" ارزیابی کردند. بازداشت شدگان دو مرد ۱۸ و ۱۹ ساله هستند.

همه ساله در روزهای منتهی به عید پاک ایرلند شمالی شاهد اعتراضات خشونت‌بار است. از دهه ۷۰ میلادی درگیری‌های خونینی میان جمهوری‌خواهان کاتولیک که خواستار اتحاد دو ایرلند هستند با ایرلندی‌های پروتستان که می‌خواهند زیر حاکمیت پادشاهی بریتانیا باقی بمانند صدها کشته بر جای گذاشته است.

 

 

[۱۲:۳۵]
داعش دستکم ۳۵ نیروهای هوادار حکومت سوریه را کشت

به گزارش خبرگزاری فرانسه پیکارجویان داعش (دولت اسلامی) دستکم ۳۵ نیروی شبه نظامی هوادار دولت سوریه را در دو روز گذشته کشته‌اند.

بر اساس این گزارش در یکی از این حملات در بیایان شرقی حمص حداقل چهار فرمانده ارشد سوری و چندین نیروی نظامی توسط پیکارجویان داعش کشته شده‌اند.

در حمله‌ی دیگری در نزدیکی دیرالزور، هشت نیروی نظامی و شبه نظامی از جمله دو افسر ارتش سوریه کشته شدند.

پس از سقوط شهرها و روستا‌های تحت کنترل جنگجویان داعش، باقیمانده نیروهای این گروه در بیایان‌ها و مناطق کوهستانی پناه گرفته‌اند و از این مناطق حملاتی را ترتیب می‌دهند.

 

[۱۱:۲۸]
روحانی: امسال مانند سال ۵۷ پرنعمت و پرزحمت است

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که صبح امروز شنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) وارد استان لرستان شده است، در نشست شورای هماهنگی ستاد بحران این استان شرکت کرد و گفت: «اینکه پس از یک ماه از سیل در کشور دچار بیماری اپیدمی نیستیم، باعث تعجب بهداشت جهانی است.»

سخنان امروز رییس جمهوری ایران در حالی است که مسئولان مختلف بهداشت و درمان نسبت به بیماری‌‌ها با گرم شدن هوا هشدار داده‌اند.

حسن روحانی همچنین در جلسه مدیریت بحران استان لرستان گفت: «امسال یک سال ویژه و خاص بود. من یاد تعبیر امام خمینی در همان هفته‌های اول انقلاب افتادم که گفته بودند، "امسال، سال پر نعمت و پر زحمتی بود." از طرفی سال ۵۷، سال کشتار و زندان و ۱۷ شهریور بود و هر لحظه معلوم نبود لحظه بعد چه می‌شود و سال بسیار سختی بود اما از طرف دیگر، از لحاظ نعمت خداوند بهترین سال تاریخ ایران بود. امسال هم به یک تعبیری سال پر نعمت و پر زحمتی است.»

[۱۰:۳۹]
خودروها با شیشه‌های دودی جریمه می‌شوند

بنا بر اعلام جانشین پلیس راهور تهران بزرگ، اگر خودرویی دارای شیشه دودی باشد و نتوان از فاصله سه متری سرنشینان و داخل آن را رؤیت کرد، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

سرهنگ حسن عابدی، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفته است: «شیشه‌هایی که در کارخانه دودی شده باشند، استاندارد لازم برای آنها رعایت شده و به شکلی طراحی شده‌اند که داخل خودرو از فاصله سه متری آشکار است اما بسیاری از شیشه‌های دودی‌که به صورت غیرمتعارف هستند با برچسب‌پوشیده شده‌اند، باید راننده نسبت به رفع آن اقدام کند.»

[۱۰:۱۸]
امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های نظامی بین ایران و عمان

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و سلطنت عمان در پانزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری‌های نظامی امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در آخرین روز حضور هیئت عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی در مسقط پس از دیدار با معاون وزیر خارجه عمان امضا شد.

 

[۱۰:۰۱]
خسارت سیل اخیر برابر با جنگ است

یکی از نمایندگان مجلس خسارت سیل اخیر ایران را برابر با جنگ هشت ساله ایران و عراق دانسته و گفته است: «تمام دارایی، کشاورزی و دام‌های مردم که وسیله معیشت‌شان بود از بین رفته است. همچنین ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سیل خوزستان آسیب دیده و قابل استفاده نیستند.» 

هدایت‌الله خادمی،  نماینده مردم ایذه و باغملک با بیان اینکه با فروکش کردن آب در مناطقی از خوزستان خطر مار و عقرب گزیدگی وجود دارد، گفت: «با توجه به گرم‌تر شدن هوا باید تمهیدات مناسب برای ایجاد اسکان دائم برای سیل زدگان انجام شود زیرا آسیب‌های ناشی از گزیدگی مار و عقرب آنها را تهدید می کند.»

 

[۰۹:۱۲]
سرخط مهم‌ترین خبرهای شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

- رییس اتحادیه خدمات آلمان در نامه‌ای خطاب به سفیر جمهوری اسلامی در برلین خواهان آزادی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان از فعالان کارگری زندانی در ایران شده است. کانال تلگرامی سندیکای کارگران هفت تپه این خبر را اعلام کرده است. اسماعیل بخشی، نماینده شورای مستقل کارگران هفت‌تپه و سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی از بهمن‌ماه گذشته برای دومین بار بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.  

- مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آنکه یک مقام کره شمالی خواستار برکناری او از مذاکرات آمریکا و این کشور شد اعلام کرد: «هیچ تغییری ایجاد نشده و ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد. همچنان هم ریاست این مذاکرات بر عهده من است.» وزیر خارجه آمریکا گفته است، آمریکا همچنان به اعمال فشار بر کره شمالی برای برچیدن تمامی تسلیحات کشتار جمعی، برنامه‌ها و تاسیسات موشکی بالستیک ادامه خواهد داد.

- یک تفنگدار دریایی سابق آمریکا به اتهام عضویت در گروهی که فوریه سال جاری به سفارت کره شمالی در اسپانیا حمله کرده بود، بازداشت شده است. رویترز با اعلام این خبر افزود، ماموران پلیس فدرال آمریکا همچنین به خانه یکی از رهبران گروه "جوسان آزاد" رفته و آدریان هانگ، یکی از رهبران این گروه را دستگیر کرده‌اند. گروه "جوسان آزاد" که قصد براندازی رهبر کره شمالی را دارد مسئولیت حمله به سفارت کره شمالی در ۲۲ فوریه را برعهده گرفته ‌است.