آخرین خبرهای پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | دویچه وله فارسی | DW | 16.05.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

دویچه وله فارسی

آخرین خبرهای پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

[۲۳:۵۱]
پیشنهاد ایشینگر برای جلوگیری از جنگ میان ایران و آمریکا

وولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد داد که برای کاستن از تنش‌ها میان ایران  وآمریکا یک کنفرانس بین‌المللی صلح برگزار شود. بنا به پیشنهاد ایشینگر، رهبران کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، چین و روسیه (گروه ۵+۱) باید دست به برپایی چنین کنفرانسی بزنند. هدف این کنفرانس باید کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا باشد. به گفته ایشینگر، رئیس جمهوری ایران باید از چنین کنفرانسی استقبال کند.

بنا به گفته رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، "هر جرقه کوچک یا سوءتفاهم نظامی می‌تواند به انفجاری بزرگ منجر شود." ایشینگر تصریح کرد که افراد بسیاری در جهان خواهان رویایی نظامی این دو کشور نیستند و شاید این آخرین فرصت برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک باشد.

 

[۲۲:۲۵]
استقبال گوایدو از مذاکرات در نروژ درباره بحران ونزوئلا

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا از گفت‌وگو میان دولت نیکلاس مادورو و اپوزیسیون در نروژ استقبال کرده است. اما گوایدو تاکید کرد که اپوزیسیون مایل نیست وارد "مذاکراتی دورغین" شود. 

گوایدو تصریح کرد که نیکلاس مادورو در گذشته همواره از مذاکرات تنها برای خریدن وقت استفاده کرده و "هیچ صداقتی" برای حل بحران در ونزوئلا نداشته است.

گوایدو بار دیگر اعلام کرد که هر گفت‌وگویی در مورد وضعیت ونزوئلا باید به کناره‌گیری مادورو از قدرت منجر شود. به گفته او آینده سیاسی ونزوئلا باید از مسیر انتخاباتی آزاد و منصفانه رقم بخورد.

 

[۲۱:۴۸]
بریتانیا: در مورد تهدید فزاینده ایران با آمریکا هم‌نظر هستیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) گفته است که کشورش درباره این موضوع که ایران به تهدیدی فزاینده بدل شده، با آمریکا هم‌نظر است و با این متحد نزدیک خود در این زمینه همکاری خواهد کرد.

هانت در توییتر خود نوشت: »ما ارزیابی مشترکی از تهدید فزاینده ایران داریم. ما همیشه همکاری تنگاتنگ داشته‌ایم.«

اوایل هفته جاری وزارت دفاع بریتانیا از نظر یک ژنرال بریتانیایی حمایت کرده بود که ادعاهای دولت ترامپ در مورد خطر تهدیدکننده ایران را زیر سئوال برده بود.

کاپیتان دریایی بیل اوربان، سخنگوی مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) گفته است که اظهارات ژنرال بریتانیایی در تناقض با اطلاعات به دست آمده توسط سازمان سیا است.

 

[۲۰:۱۷]
لیست داروهای ممنوعه ‌برای حجاج اعلام شد

محمودرضا فقیهی ، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت، لیست داروهای غیرمجاز و ممنوعه‌ای که زائران حج تمتع نباید به همراه داشته باشند را اعلام کرد.

فقیهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت این داروهای غیرمجاز شامل ۱۴ قلم، از جمله قرص استامینوفن کدئین و قرص دیازپام ۲،۵ و ۱۰ میلی گرم، هستند.

 

[۱۹:۰۰]
تکواندوکار نوجوان ایرانی؛ رقابت برای مدال طلای جهانی

 در رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان در منچستر بریتانیا، مهلا مومن‌زاده، نوجوان ۱۷ ساله ایرانی در مبارزه نیمه نهایی برابر رقیبی از چین که دارنده مدال برنز گرنداسلم ۲۰۱۸ بود، با نتیجه ۱۱ بر ۹ به برتری رسید و راهی دیدارنهایی این رقابت‌ها شد.

مومن‌زاده که در رقابت‌های وزن ۴۶ کیلوگرم دختران رقابت می‌کند، تا کنون توانسته مدال برنز را برای خود قطعی کند. او روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) برای کسب مدال طلای جهان روی شیاپ چانگ ( رینگ) خواهد رفت.  

در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان  در سال۲۰۱۷ که در شهر موجو کره جنوبی برگزار شد، تکواندوکار ایرانی، کیمیا علیزاده، در وزن ۶۲ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت. 

 

[۱۷:۵۰]
مرکل: دیگر پست سیاسی قبول نمی‌کنم

 آنگلا مرکل گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه او پس از کناره‌گیری از صدراعظمی آلمان پستی را در اتحادیه اروپا به‌عهده خواهد گرفت،  را رد کرد.
سال ۲۰۱۸ مرکل رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان را واگذار کرد و اعلام کرد برای پنجمین دوره کاندیدای صدارت نخواهد شد.

همان موقع خانم مرکل اعلام کرده بود پس از اتمام دوره‌اش، سمت سیاسی دیگری را عهده‌دار نخواهد شد. 

[۱۷:۱۳]
انتصاب‌های جدید در سپاه پاسداران

آیت الله خامنه‌ای دراحکام جداگانه‌ای علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده این سپاه منصوب کرد.

خامنه‌ای روز شنبه ۳۱ فروردین (۲۱ آوریل) نیز سرتیپ حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کرده بود.

 در حکم رهبر جمهوری اسلامی برای انتخاب سلامی آمده بود که این تغییر به خواست فرمانده سابق سپاه، سرلشکر جعفری انجام شده است. محمدعلی جعفری از سال ۱۳۸۶ فرماندهی سپاه را بر عهده داشت.

 

[۱۶:۴۷]
ظریف امکان مذاکره با آمریکا را رد کرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اظهار کرد هیچ احتمالی برای گفت‌وگو با ایالات متحده به منظور کاهش تنش میان دو کشور وجود ندارد.

 به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو ظریف، که درتوکیو به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، افزود:«هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد.»

 

[۱۶:۱۸]
آذری جهرمی  از سپر دفاعی (فایروال) ایرانی خبر داد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد آزمایش سپر دفاعی ایرانی فایروال  برای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی با موفقیت انجام شده است.

وزیر ارتباطات  این خبر را روز ۲۶ اردیبهشت  در صفحه اجتماعی اینستاگرام خود اعلام کرد وافزود این سپر دفاعی توسط دانشمندان جوان ایرانی تولید شده است و عملاً خرابکاری صنعتی مثل استاکس‌نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی می‌کند.

 

[۱۴:۳۲]
عربستان: دستور حمله حوثی‌ها به خط لوله از تهران بود 

به گزارش خبرگزاری فرانسه خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ایران را متهم کرد که به گروه شورشی حوثی‌ها در یمن دستور داده است به دو ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان حمله کنند.

 خالد بن سلمان در حساب توئیتری‌اش نوشت: «حمله روز سه‌شنبه حوثی‌های هوادار ایران  به دو خط لوله شرکت آرامکوی عربستان نشان داد این گروه شبه نظامی صرفا ابزاری در دست رژیم ایران برای اجرای برنامه‌های زیاده‌خواهانه‌اش در منطقه است.»

 او در ادامه نوشت:«عملیات تروریستی که رژیم تهران دیکته می‌کند و حوثی‌ها اجرا می‌کنند وضعیت سیاسی اخیر را بغرنج‌تر می‌کند.»

 

[۱۴:۳۰]
درخواست از مجلس برای قوانین بازدارنده علیه اسیدپاشی

کمال فروتن، رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی، از نمایندگان مجلس درخواست کرد برای محدود و ضابطه مند کردن خرید و فروش اسید  قوانین جدیدی وضع کنند.

 فروتن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از تصویب یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت ازبزه‌دیدگان ابراز خرسندی کرد ولی گفت لازم است نمایندگان مجلس قوانین دیگری را هم برای جلوگیری از وقوع اسیدپاشی در کشور وضع کنند.

وی هم‌چنین به پنج مورد اسیدپاشی درچند هفته اخیر اشاره کرد و لزوم قوانینی با بازدارندگی بالا را یادآورشد. 

 

[۱۳:۴۰]
چین دستگیری دو شهروند کانادا را تایید کرد

 دولت چین  رسما اعلام کرد دو شهروند کانادایی در این کشو زندانی شده‌اند. به گزارش بلومبرگ به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه چین در روزپنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه)، مایکل کوریگ که برای یک گروه بحران بین‌المللی کار می‌کرده به‌همراه مایکل اسپاور، بازرگان، "طبق قانون" و به اتهام جاسوسی در مورد اسرار مملکتی و سرقت اسرار مملکتی برای نهادهای خارجی به زندان منتقل شده‌اند.

روابط بین چین و کانادا پس از مناقشاتی در مورد غول  مخابراتی چین، هواوی، تنش آلود شده است.

منگ وانژو، مدیر مالی هواوی، روز اول دسامبر ۲۰۱۸ در ونکوور کانادا بازداشت شد. منگ وانژو که دختر رن ژنگفی، مؤسس هواوی است، اندکی بعد به قید وثیقه ۱۰ میلیون دلاری آزاد شد اما اجازه خروج از کانادا را ندارد. او به خواست آمریکا بازداشت شده بود.     

 

[۱۳:۱۴]
بازداشت رهبر سابق جدایی طلبان باسک در فرانسه

به گزارش وزارت کشور اسپانیا در روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) "یوزو ترنرا" در فرانسه بازداشت شده است. 

یوزو ترنرا یکی از رهبران گروه مسلح "اتا" (ETA) است که با اجرای عملیات تروریستی خواستار جدایی منطقه باسک بود. به گزارش وزارت کشور در عملیات بازداشت ترنرا نیروهای امنیتی فرانسه و اسپانیا مشترکا حضور داشتند. 

ترنرا متهم است در عملیاتی که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر شد سهیم بوده است.

 گروه اتا در سال ۱۹۵۹ توسط دانشجویان ملی – چپ‌گرا تاسیس شد و بیش از ۸۵۰ نفر در عملیات‌‌های این گروه کشته شدند. این گروه در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی با انتشار بیانیه‌‌ای انحلال خود را رسما اعلام کرد.

 

[۱۱:۴۳]
حمله هوایی نیروهای ائتلاف به صنعا

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی صبح روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) مواضع نیروی‌های حوثی در شهر صنعا پایتخت یمن را بمباران کردند. 

براساس گزارش‌های دیگر استان‌های الضالع و الحدیده نیز هدف بمباران نیروهای ائتلاف قرار گرفته‌اند. 

یک روز پیشتر انور قرباش، وزیر خارجه امارات متحده عربی با اشاره به حملات پهپادی حوثی‌ها به خطوط و پمپ‌های نفتی در عربستان گفته بود:«اگر شاهد آن باشیم که حوثی‌ها شهروندان غیرنظامی را در عربستان سعودی مورد حمله قرار می‌‌دهند، آنگاه تلافی خواهیم کرد و تلافی سختی هم خواهیم کرد.»

 

[۱۰:۵۶]
انصراف کره جنوبی از میزبانی جام ملت‌های آسیا

فدراسیون فوتبال کره جنوبی با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۳ انصراف داد.

کره جنوبی و چین دو رقیب اصلی برای برگزاری جام ملت‌های آسیا بودند. قرار است روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) در کنگره سالانه کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبان هجدهمین دور جام ملت‌های آسیا انتخاب شود. با کناره‌گیری کره جنوبی، اکنون شانس چین برای میزبانی این رقابت‌ها افزایش یافته است.

رسانه‌ها دلیل انصراف کره جنوبی را "تمرکز بر روی رقابت‌های فوتبال جام جهانی زنان در سال ۲۰۲۳" عنوان کرده‌اند. 

 

[۰۹:۴۶]
قطع پروازهای آمریکا به ونزوئلا

وزارت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا هرگونه پرواز مسافربری و تجاری به ونزوئلا را ممنوع اعلام کرد. 

این وزارت خانه با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد که به دلیل وجود ناآرامی‌ها در ونزوئلا تامین امنیت مسافران و کادر پرواز در فرود‌گادها خدشه‌دار شده است. 
به گفته ایلین چاو، وزیر حمل و نقل آمریکا این تصمیم بر اساس توصیه وزارت امنیت ملی اتخاذ شده است. 

این تصمیم درحالی اتخاذ شده است که از مدت‌ها قبل پرواز مستقیم از آمریکا به مقصد ونزوئلا انجام نمی‌شد. 

 

[۰۹:۰۰]
سرخط مهم‌ترین خبرهای صبح ‌پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت

- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار دو توئیت با "دروغ‌" خواندن گمانه‌زنی‌های واشنگتن پست و نیویورک تایمز در باره اختلافات در دولت او گفت که مطمئن است ایران بزودی خواستار گفتگو می‌شود. ترامپ نوشت:« «نظرات مختلف ابراز می‌شوند و من تصمیم نهایی و قطعی را می‌گیرم. این فرایند بسیار ساده است. همه طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها پوشش داده می‌شوند. مطمئن هستم ایران به زودی خواستار گفت‌وگو خواهد شد.»

- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با امضای فرمانی با اعلام وضعیت اضطراری ملی، خرید تجهیزات و فناوری‌های مخابراتی از شرکت‌های تهدید کننده امنیت ملی را منع کرد. وزارت بازرگانی آمریکا باید ظرف ۱۵۰ روز این برنامه را اجرایی کند. به گزارش خبرگزاری‌ها با امضای این فرمان راه برای ممنوع کردن استفاده از تجهیزات شرکت چینی هواوی که به "جاسوسی" متهم شده است، باز می‌شود.

- درگیری بین هواداران مقتدی صدر در شهر نجف عراق سه کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت. درگیری رسانه‌ای "کاظم العیساوی" و "صالح محمد العراقی"، دو تن از معاونین مقتدا صدر بر سر فساد اقتصادی و دارایی‌های نامشروع که تاکنون در پس پرده جریان داشت، در روزهای اخیر باعث تنش جدی در داخل این جریان بزرگ سیاسی عراق شده است.