فوتبال و مبارزه سیاسی بر سر قدرت در آسیا | ورزش | DW | 22.03.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ورزش

فوتبال و مبارزه سیاسی بر سر قدرت در آسیا

در رقابت بر سر ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا دو رقیب اصلی باقی مانده‌اند. با کنار کشیدن رئیس فدراسیون امارات به نفع شیخ سلمان بحرینی، رئیس فدراسیون فوتبال آسیا و معاون قطری او بر سر چهار سال ریاست آتی رقابت خواهند کرد.

شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه از بحرین، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا

شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه از بحرین، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا

محمد خلفان الرمیثی، رئیس فدراسیون فوتبال امارات متحده عربی، در رسانه‌های دولتی اعلام کرد که تصمیم ندارد وارد رقابت بر سر ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا شود.

بدین ترتیب شانس رئيس کنونی این کنفدراسیون، شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه از بحرین برای ابقا در مقامش بیشتر شده است. تنها رقیب شیخ سلمان معاون او، سعود المحندی، از قطر است.

انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال آسیا قرار است در روز ششم آوریل (۱۷ فروردین) در کوالا لامپور، پایتخت مالزی، انجام گیرد. این انتخابات فوتبالی برای ایران نیز مهم است، زیرا فردی که انتخاب می‌شود نقش ویژه‌ای در توسعه و تعیین سیاست‌های فوتبالی در کشورهای منطقه و نیز ایران و اعراب بازی کند.

بحرین و امارات متحده عربی همراه با عربستان سعودی و مصر روابط دیپلماتیک‌شان را با قطر قطع‌کرده‌اند. این کشمکش سیاسی اغلب در ورزش نیز بازتاب یافته است.

در این میان استرالیا همراه با ۱۱ کشور جنوب شرقی آسیا حمایت خود را از شیخ سلمان بحرینی اعلام کرده است.

کریگ فوستر، فوتبالیست سابق تیم ملی فوتبال استرالیا، نسبت به این روند ابراز "انزجار" کرد. او از سرنوشت حکیم عریبی یاد کرد که در سال ۲۰۱۴ از بحرین به استرالیا گریخته و در آنجا پناهندگی گرفته بود. عریبی حین سفری به تایلند بازداشت شد و بحرین درخواست استرداد او را کرد چون او در جریان اعتراض‌های "بهار عربی" در بحرین به اتهام دست داشتن در تخریب یک کلانتری به طور غیابی محاکمه و به ده سال حبس محکوم شده بود.

فشار بین‌المللی باعث شد که بحرین درخواست استرداد حکیم عریبی را پس بگیرد و تایلند این فوتبالیست را آزاد کند تا به استرالیا بازگردد.

از شیخ سلمان به دلیل حمایت ضعیف از حکیم عریبی در هنگام بازداشتش به شدت انتقاد شده است.