روحانی خواستار محاکمه "مقصران" حادثه انفجار معدن آزادشهر شد | ایران | DW | 07.05.2017
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

روحانی خواستار محاکمه "مقصران" حادثه انفجار معدن آزادشهر شد

رئیس جمهوری ایران در جمع معدنچیان "یورت" و خانواده‌های آنان، خواستار محاکمه و "اشد مجازات برای مقصران و خاطیان" حادثه انفجار در این معدن شد. شمار دقیق قربانیان این انفجار هنوز روشن نیست. مرگ ۲۲ معدن‌کار تأیید شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه (۱۷ اردیبهشت/ ۷ مه) هنگام بازدید از معدن "زمستان یورت" آزادشهر در جمع معدنچیان و خانواده‌های آنان اظهار داشت: «بی‌شک مقصران وقوع این حادثه تلخ پس از صدور حکم قضایی به مردم معرفی خواهند شد».

روحانی همچنین گفت: «مقصران و خاطیان حادثه انفجار معدن آزادشهر باید محاکمه و در صورت اثبات تقصیر یا قصور به اشد مجازات محکوم شوند».

رئیس جمهوری ایران همچنین وعده داد که «استاندار گلستان موظف است به خانه تک تک جانباختگان رفته و مشکلات آن‌ها را بررسی و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کند». او افزود: « وزیر کار که مسئول پیگیری مشکلات کارگران و حادثه معدن آزادشهر است یک ماه دیگر به این منطقه می‌آید تا تمام وعده‌های داده شده را پیگیری و اجرای آن را رصد کند».

روحانی ادامه داد: «به وزرای مربوطه و استاندار گلستان دستور دادم زندگی همه کارگران بررسی شود، عقب‌ماندگی حقوقی آن‌ها جبران شود و اگر مشکل مسکن دارند، برای تأمین خانه آنان اقدام شود».

"شعارهای اعتراضی"

در این میان برخی از رسانه‌های داخلی از "تجمع" و "شعارهای اعتراضی" کارگران در جریان سخنرانی حسن روحانی نیز سخن گفته‌اند.

از جمله خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، فیلمی را منتشر کرده که در آن یک معدن‌کار در اعتراض به سخنان روحانی می‌گوید: «۱۷۰ بچه بی‌پدر شدند. ۴۰ زن بیوه شدند. چند سال پیش آمدیم فرمانداری و اعتراض کردیم که ۱۴ سال حقوق نگرفته‌ایم. با زن و بچه آمدیم، اما مسئولان رسیدگی نکردند».

"تحریک عمومی علیه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور"

خبرگزاری ایسنا اما در گزارشی درباره حضور حسن روحانی در محل معدن یورت نوشته است: «هنگام ترک محل عده‌ای از معدنچیان حاضر مطالبات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند که این مسئله به دلیل همزمانی بیان این مطالبه‌ها و پایان سخنرانی رئیس جمهور و ترک محل از جانب وی و هیات همراه به صورت طبیعی ازدحامی ایجاد کرد که "مخالفان دولت در رسانه‌های خود از آن تعبیر به اعتراض مردم گلستان به رئیس جمهور کرده و در قالب فیلم و عکس دانسته یا نادانسته سعی داشتند این مسئله را به سراسر استان تعمیم داده و اقدامی در راستای تحریک عمومی در گلستان علیه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور ایجاد کنند».

بیشتر بخوانید: ایمنی یا عدم ایمنی معدن یورت؛ مسئله این است

معدن زغال‌سنگ "زمستان یورت" در شهرستان آزادشهر استان گلستان بامداد چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت/ ۳ مه) شاهد انفجاری مرگبار بود. تاکنون جسد ۲۲ معدن‌کار از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. طبق آخرین خبرها نیروهای امداد در جستجوی ۱۳ معدن‌کار دیگر هستند. علاوه بر این، بیش از ۷۰ نفر نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند.