مدیر سیا: سرمایه‌گذاری ما روی ایران تقویت شده است | ایران | DW | 19.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

مدیر سیا: سرمایه‌گذاری ما روی ایران تقویت شده است

جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعاتی آمریکا CIA از تقویت سرمایه‌گذاری این سازمان بر روی امور مربوط به ایران و روسیه و صرف "زمان، پول و خلاقیت بیش‌تر" برای مقابله با "دشمنان سرسخت" آمریکا خبر داده است.

جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سخنانی در دانشگاه آبرن ایالت آلاباما از تقویت سرمایه‌گذاری این سازمان در امور مربوط به ایران و روسیه خبر داده است.

او گفته است: «در یک سال گذشته رهبری تیم ما قدم‌هایی برای بهبود توان سیا در مقابله با بسیاری از چالش‌های پیش رو برداشته است و تلاش‌های ما دارد نتیجه می‌دهد.»

هاسپل تأکید کرد که سازمان سیا "زمان، پول و خلاقیت بیش‌تری" را صرف مقابله با "دشمنان سرسخت" آمریکا کرده است.

به گفته مدیر "سی‌آی‌ای"، این سازمان بعد از سال‌ها تمرکز شدید بر مقابله با تروریسم در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری خود بر روی امور ایران و روسیه را افزایش داده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

مدیر سازمان سیا گفت، گرو‌ه‌هایی نظیر "خلافت اسلامی" (داعش) و شبکه القاعده همچنان زیر نظر خواهند بود اما تمرکز و منابع این سازمان بر حکومت‌های رقیب افزایش خواهد یافت.

به علاوه، سیا تکنولوژی‌های پیشرفته و تجارت را به کار خواهد گرفت تا سریع‌تر نسبت به تحول‌های جهانی واکنش نشان دهد؛ اموری نظیر ضربه یک سازمان تروریستی به محض پیدایش و پیش از آن که گسترش یابد.

جینا هاسپل تأکید کرد، سازمان سیا در این مسیر همکاری با شرکای خارجی را نیز تقویت کرده و متحدان اطلاعاتی آمریکا در سراسر جهان حاضرند به خواست ایالات متحده اقداماتی انجام دهند و آمریکا از این مشارکت به نحوی "مؤثر" سود می‌برد.

او همچنین رویکرد دولت دونالد ترامپ در برابر کره شمالی و مذاکره با کیم جونگ اون، رهبر این کشور را "خردمندانه" خواند و از تلاش دولت برای مذاکره با کره شمالی به رغم موانع پیش رو قدردانی کرد.

بیش از دو سال است که روسیه به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا متهم شده و گزارش نهایی رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده نیز با وجود این که دلایل متقنی برای این دخالت عرضه نمی‌کند آن را کاملا رد نکرده است.

نام روسیه همراه با ایران و چین از جمله در رابطه با اتهام تلاش برای "نفوذ در انتخابات کنگره آمریکا" آمده که از سوی رئيس اداره اطلاعات ملی آمریکا مطرح شده است. دن کوتس در اواخر سال گذشته تأکید کرد این سه کشور تلاش کرده‌اند، با فعالیت‌ها و آغاز کمپین‌های پیام‌رسانی بر رأی‌دهندگان آمریکایی در جهت منافع استراتژیک خود تأثیر بگذارند، هرچند که تلاش‌ آن‌ها به جایی نرسیده است. 

نام ایران در سال جاری میلادی نیز از سوی شرکت آمریکایی مایکروسافت مطرح شد. این شرکت کامپیوتری در ماه مارس اعلام کرد، ۹۹ وبسایت هکرها‌ی ایرانی که از آن‌ها "برای سرقت اطلاعات حساس و حملات سایبری" استفاده می‌شده را به حکم دادگاه آمریکا مسدود کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ماه جاری اعلام کرد، ایالات متحده برای تغییر ماهیت جمهوری اسلامی و تغییر رفتار آن در منطقه فشار حداکثری بر این کشور وارد خواهد کرد. در آخرین تحولات از این دست سپاه پاسداران ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا به طور رسمی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

در همین زمینه:

مطالب مرتبط