تبادل زندانیان ایران و آمریکا؛ یک پیشنهاد و دو واکنش | ایران | DW | 25.04.2019
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

تبادل زندانیان ایران و آمریکا؛ یک پیشنهاد و دو واکنش

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به پیشنهاد محمدجواد ظریف درباره تبادل زندانیان دو کشور واکنش نشان داده است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، واکنش آمریکا را شتابزده و غیراصولی خوانده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع آمریکا در قبال پیشنهاد محمدجواد ظریف مبنی بر تبادل زندانیان دو کشور را "ناصادقانه"، "شتابزده" و جلوه‌ای از عدم "درک صحیح توافق، مذاکره و تبادل" خوانده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۴ آوریل در نشست انجمن "جامعه آسیا" در نیویورک موضوع تبادل زندانیان دو کشور را اعلام کرده بود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ظریف گفته بود که ایران شش ماه پیش، پیشنهاد تبادل زندانیان را داده است و «هیچ پاسخی دریافت نکرده است.» ظریف تاکید کرده بود که او بار دیگر این پیشنهاد را تکرار می‌کند و از اختیارات لازمه برای انجام تبادل زندانیان برخوردار است.

موضع آمریکا و بریتانیا

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه در توضیح چرایی طرح چنین پیشنهادی از سوی ظریف گفته است که چنین اقدامی "جدی" و "مسبوق به سابقه" است.

قبل از اظهارات موسوی، سایت "ال‌مانیتور" اقدام به بازتاب موضع آمریکا در رابطه با پیشنهاد محمدجواد ظریف نموده بود. آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا با آزادی فوری همه آمریکایی‌های زندانی در ایران، جدیت خود را نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیشنهاد ظریف گفته است: «رژیم ایران می‌تواند از طریق آزاد کردن همه شهروندان آمریکای بی‌گناهی را که بازداشت و زندانی شده‌اند، جدیت خود را در خصوص حل مسائل کنسولی نشان دهد.»

وزارت آمور خارجه آمریکا از ایران خواسته است شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه محکوم و زندانی شده را آزاد کند. آمریکا از جمله خواستار آزادی سیامک نمازی، نزار زاکا، ژیو وانگ و رابرت لوینسون شده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه انگلستان به وضعیت حقوقی شهروند ایرانی‌-بریتانیایی، نازنین زاغری-راتکلیف اشاره کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا خواستار رسیدگی به وضعیت شهروندان بازداشت شده کشور خود در ایران شده و تاکید کرده است رسیدگی و آزادی نازنین زاغری در شمار اولویت‌های دولت انگلیس است.

واکنش ایران

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز خواستار آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا شده است که به "اتهامات غیرقانونی نقض تحریم‌ها" بازداشت شده‌اند.

موسوی موضوع تبادل زندانیان را در چارچوب وظایف وازات امور خارجه دانسته است. او درخواست "آزادی یکطرفه" زندانیان آمریکایی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا را ناشی از "عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل" خواند و عنوان نمود که این موضوع «ثابت می‌کند آنان در ادعاها و تبلیغات ماه‌های گذشته خود کمترین صداقتی ندارند.»

در همین زمینه: